Castellfollit del Boix


Història
Castellfollit del Boix compta amb un interessant patrimoni històric – artístic. Per una part tot un recull d’ermites romàniques i edificis medievals i per l’altre una sèrie de jaciments arqueolòlics i paleontològics força notables.
Entre les edificacions cal esmentar l’església de Sant Pere, l’estil romànic, construïda inicialment a mitjans del segle XI, reformada successivament els segles XIII i XVI i restaurada l’any 1988.
Molt a prop seu, a dalt d’un turó, es troben les restes d’una torre, que dona nom precisament a Castellfollit del Boix i és base del dibuix que figura a l’escut municipal.
A Maians Vell existien les runes del “Castell” i d’una església romànica llombarda.
També hi trobem les capelles del mas Can Prat, de Sant Jaume del Clot del Grau, de Sant Miquel de Fontanelles, romànica molt ben conservada i les restes del que deuria ésser un antic molí anomenat “ La Torre del Moro”.
Entre els jaciments arqueològics, cal destacar els jaciments de “Vilaclara” i el de “Can Paleta”, amb importants vestigis ibèrics i romans, així com el dolmen de Can Marquet de Grevalosa, un dels millors exemplars megalítics de la comarca i que encara conserva la llosa de cobertura.
Espais d’interès
- Tombes de cal Pessetero
- Dolmen de can Marquet
- Túmuls de Clarena: túmul I
- Túmul II
- Can Ximpis
- Tombes de Bacardit i tombes del gegant
- Castell de Castellfollit
Gentilici
Castellfollitenc, Castellfollitenca
Etimologia
Ve del llatí vulgar castellu ‘castell’; del llatí vulgar folieti ‘del fullatge’; del llatí buxu que vol dir ‘boix’
Habitants
424 hab.
Densitat
7.2 hab./km2
Superfície
58.9 km2
Altitud
700 msnm.